Wat u hier ziet
De support card is een weergave van de prestaties van een formule op vermelde gebieden op basis van door Automotive Retail Support opgestelde criteria voor elk gebied. Aan de hand van een jaarlijkse inventarisatie wordt de index geactualiseerd.
Hoe de percentages worden bepaald
De index volgt primair uit de door de Formule aangeboden diensten en services. Als een dienst of service beschikbaar is én volledig vanuit de maandfee wordt bekostigd telt die volledig mee voor de index. Als er een eigen bijdrage van toepassing is telt de dienst of service voor 50% mee indien de doorberekende kosten lager zijn in vergelijk met rechtstreekse aanschaf bij de (toe)leverancier. Als er geen voordeel voor de Formuledeelnemer is en men de betreffende dienst voor vergelijkbare condities kan aanschaffen bij een (toe)leverancier wordt deze dienst buiten de index gehouden. Het is dan niet te beschouwen als een toegevoegde waarde van de Formule zelf.
Onderlinge weging
De hoogte van de het index cijfer volgt secundair uit een weging van de verschillende elementen. Diensten/ services die wij als essentieel beschouwen c.q. die direct omzetverhogend werken tellen zwaarder mee.
Enkele voorbeelden:
- Bij de Marketing support index beoordelen we onder andere de website van een Formule deelnemer. Indien een deelnemer de beschikking heeft over een volledige deelnemers website gefaciliteerd door de Formule telt dat een factor 5 zwaarder in vergelijk met Formules die alleen een pagina met beknopte gegevens van de Formule deelnemers op de Formule website beschikbaar stelt.
- Bij New Business index telt de beschikbaarheid van SLA’s met leasemaatschappijen mét sturing zwaarder dan SLA’s zonder sturing. Als er sprake is van SLA’s mét omzet garantie wordt deze dienst nog zwaarder meegewogen in de index.
- Bij Techniek wordt bijvoorbeeld HEV support m.i.v. 2021 zwaarder meegewogen gezien het toenemende belang voor en autobedrijf HEV voertuigen te kunnen onderhouden.
Diensten en services per categorie:
Marketing index
Deze index volgt uit een weging van de door de Formule aangeboden Marketing ondersteuning. Zo wordt gekeken naar de wijze waarop deelnemers online ondersteund worden (o.a. deelnemers-website, online advertising lokaal/landelijk, social media support). Andere beoordelingspunten zijn het beschikbaar hebben van: Narrowcasting, portal voor marketing materialen, CRM applicatie, klantenkaart en consumenten app.
Techniek index
Het kunnen beschikken over technische informatie, pass-thru naar fabrikanten, training en helpdesk als onderdeel van de deelname aan de Formule wegen het zwaarst in deze index. Op de voet gevolgd door HEV-support en fysieke ondersteuning bij technische problemen. Andere criteria zijn: beschikbaarheid speciaal gereedschap, telematica, centrale inkoop equipment en inhuur mogelijkheid technici.
Organisatie support index
Het hebben van een accountmanager en kunnen bieden van bedrijfsmatige ondersteuning vormen hier de basis. Belangrijke diensten achten wij het faciliteren van een offertetool en plansysteem voor consumenten door de Formule. Andere criteria zijn onder meer: klantentevredenheidsmeting, landelijk contactcenter, pechhulp en een transparant garantiesysteem.
New business index
Service Level Agreements met leasemaatschappijen tellen hier zwaar mee, zeker als er sprake is van sturing of een omzetgarantie. Evenzo het faciliteren van een Private Lease programma. Andere criteria zijn ondermeer: samenwerkingen met derden om extra klanten te werven, analyses van lokale markt en concurrentie, beschikbaar hebben van prospect informatie.