Ga naar inhoud
Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo
  • Formules
  • Soorten formules
  • Diensten
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact
  • Start formulekiezer
Doe de testsander2021-01-22T09:53:25+01:00
  • Doe de formulekiezer

    Op deze pagina start u de formulekiezer. Zoals u elders bij Formules in NL heeft kunnen lezen hebben we hier de gegevens van circa 20 garage formules verwerkt. Aan de hand van uw antwoorden tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.

    Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en sturen we u tevens per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.

  • Doe de formulekiezer

    Welke garageformule past het beste bij uw wensen? Daar komt u achter via de vernieuwde Formulekiezer* van Automotive Retail Support, die via een samenwerking ook op Automotive-online is te raadplegen. Aan de hand van de selectiecriteria die u belangrijk vindt, tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules** daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.

    Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en we sturen u per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.


    Wilt u meer informatie voordat u start? Bekijk hier een overzicht van de grootste garageformules van Nederland..

    * Vele van u vroegen om een verdere specificering van de ondersteuning door de formules. Daarom hebben we dit sinds januari 2021 verdeeld in vier deelgebieden: Marketing, Techniek, Organisatie en New Business. Wat hieronder wordt verstaan wordt bij de betreffende vragen toegelicht.

    **Het inzicht per formule is mede tot stand gekomen op basis van de input van de formules zelf, waarvoor onze dank.

    Meer weten over de initiatiefnemers, Boudewijn Finson en Nico Treur en hun kieswijzer? Lees hier het interview in Automotive..

  • Vraag 1. Omvang

    Al jaren zijn er ca. 40 garage formules actief op de Nederlandse markt. Het aantal aangesloten autobedrijven per formule in Nederland varieert van ca. 10 tot ruim 400.
  • Vraag 2. Toegankelijkheid merkdealers

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid als het gaat om dealerbedrijven.

    Extra toelichting

    Met toegang voor merkdealer wordt bedoeld dat een merkdealer vanuit bestaande dealer vestiging de formule kan voeren en de merkhuisstijl gehandhaafd kan blijven, wat voor de meeste formules betekent dat ze zich v.w.b. hun uitstraling in enige mate aanpassen.

    Als merkdealer kan het openen van een separate vestiging t.b.v. merkonafhankelijke activiteiten met een formule een goede strategische optie zijn.

  • Vraag 3. Lidmaatschap brancheverenigingen

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid met betrekking tot het lidmaatschap van een branchevereniging zoals BOVAG of Vaco.
  • Vraag 4. Grossier-relatie

    Een groot aantal formules heeft een nauwe band met een grossiers-organisatie*. Dat wil zeggen dat u dan verplicht bent onderdelen af te nemen bij de specifieke grossiers relatie van de formule in uw regio. Mogelijk doet u nu zaken met een andere grossier en zult u van leverancier moeten wisselen.

    Extra toelichting

    U ziet hier de grossiersketens vermeld staan die in ons land actief zijn en welke een rol als vaste leverancier van één of meerdere formules kunnen hebben.

    Afwijkend hiervan is Bosch First Supplier. Dit betreft door Bosch geaccrediteerde grossiers en grossiersketens welke gerechtigd zijn Bosch Car Service en AutoCrew bedrijven te mogen aanstellen. Deze grossiers(ketens) kunnen ook elkaars concurrenten zijn.

  • Vraag 5. SLA

    Meerdere formules zijn ook actief op de lease markt en hebben SLA’s afgesloten met leasemaatschappijen. Dat kan op verschillende manieren zoals hieronder is toegelicht.

    Extra toelichting

    Met een SLA worden alle Service Levels Agreements met leasemaatschappijen bedoeld. Dat kan een SLA voor ROB zijn (o.a. James, LeaseProf en anderen) maar kan ook alleen B (bijvoorbeeld Premio) betreffen.

    De inhoud van SLA's verschilt per formule. Zo zijn er formules die SLA's hebben waarbij ook sprake is van sturing vanuit de leasemaatschappij. In enkele gevallen zelfs met omzetgaranties. In andere situaties is er expliciet geen sprake van sturing en kan je als autobedrijf enkel een auto van betreffende leasemaatschappij herstellen als je zelf de klant hebt binnengehaald.

    Logischerwijs kan binnen één formule de inhoud van een SLA per leasemaatschappij verschillen. Als zakelijke marktbewerking voor uw bedrijfsvoering van belang is, is dit onderwerp in vervolggesprekken uit te diepen.

  • Vraag 6. Entree fee

    Hiervoor ontvangt u in veel gevallen een -marketing-startpakket en wordt opstart begeleiding deels bekostigd.

    Extra toelichting

    Binnen de Formulekiezer wegen we de hoogte van entree- en maandfee mee. Dat doen we om ondernemers die zich willen aansluiten bij een formule bewust te maken van het feit dat een dergelijke keuze financiële verplichtingen met zich meebrengt.

    Tegelijkertijd realiseren we ons dat het belangrijker is te weten welke services en diensten zijn inbegrepen in deze fees. En in hoeverre u daar als ondernemer behoefte aan heeft. Als de behoeften van uw bedrijf aanmerkelijk verschillen van hetgeen geboden wordt is te rekenen op additionele kosten. Andersom kan een dienstenpakket dusdanig breed zijn dat door aansluiting bij een formule direct een kostenbesparing is te realiseren.

    Noot: Middels de dienst Formuleadvies kan het team van Automotive Retail Support desgewenst de behoeften voor uw bedrijf helder in kaart brengen waarmee u meer nauwgezet uw afweging kunt maken.

  • Vraag 7. Maandelijkse fee

    Deze bijdrage wordt doorgaans gebruikt ter financiering van de centrale organisatie, beheer van de landelijke website en andere marketingkosten die de gehele formule ten goede komen c.q. abonnementen bv informatiesystemen of training.

    Extra toelichting

    De fee betreft de directe maandkosten welke door de formule in rekening wordt gebracht. Hiervoor ontvangt u doorgaans een pakket aan services en diensten.

    De inhoud van dat pakket verschilt per formule. Waar de ene formule het accent legt op technische info en support doet een ander dat op marketing. Noot: Ook is het mogelijk dat een formule aanvullende verplichtingen kent voor deelname aan programma's welke separaat worden doorbelast.

    In een volgende vraag kunt u aangeven welke vorm van ondersteuning, waarvoor u een maandelijkse fee betaalt, belangrijk voor uw bedrijf is.

    (Noot: bij Profile is basis van de fee een percentage van de omzet. Deze hebben we vertaald naar een gemiddeld bedrag om het vergelijk in formulekiezer te kunnen maken.)

  • Vraag 8. Verplichte omzetafname

    Een behoorlijk aantal formules worden ondersteund door de grossiers organisatie in ruil voor loyaliteit. Dat vertaalt zich in de praktijk in een onderdelen verplichting per Fte in combinatie met een minimaal aantal Fte’s wat per saldo neer komt op een bedrijfsverplichting.
  • Vraag 9. Formule ondersteuning

    In aansluiting op de vraag over de hoogte van de maandfee kunt u hier aangeven in welke mate u belang hecht aan de soort ondersteuning die een formule haar deelnemers biedt voor deze maandfee.
  • Niet belangrijkEen beetje belangrijkZeer belangrijk
    Marketing diensten
    Technische ondersteuning
    Organisatie support
    New Business activiteiten

    Extra toelichting

    Middels een nadere inventarisatie hebben we vastgesteld welke soorten ondersteuning door een formule geboden worden. Vervolgens hebben we hier naar eigen inzichten een weging aangebracht. Diensten/ services die wij als essentieel beschouwen c.q. die direct omzetverhogend werken tellen zwaarder mee. Diensten die een formule biedt doch waarmee aanvullende kosten zijn gemoeid tellen ten dele mee in een weging.

    Marketing diensten
    Hierbij kijken we in hoeverre deelnemers online ondersteund worden (o.a. deelnemers-website, online advertising lokaal/landelijk, social media support). Andere beoordelingspunten zijn het beschikbaar hebben van narrowcasting, portal voor marketing materialen, CRM applicatie, klantenkaart en consumenten app.

    Technische ondersteuning
    Het kunnen beschikken over technische informatie, pass-thru naar fabrikanten, training en helpdesk als onderdeel van de deelname aan de formule wegen het zwaarst in deze categorie. Andere criteria zijn: HEV-support en fysieke ondersteuning bij technische problemen, beschikbaarheid speciaal gereedschap, telematica, centrale inkoop equipment en inhuur mogelijkheid technici.

    Organisatie support
    Het hebben van een accountmanager en kunnen bieden van bedrijfsmatige ondersteuning vormen hier de basis. Belangrijke diensten achten wij het faciliteren van een offertetool en plansysteem voor consumenten door de formule. Andere criteria zijn ondermeer: klantentevredenheidsmeting, landelijk contactcenter, pechhulp en een transparant garantiesysteem.

    New Business activiteiten
    Service Level Agreements met leasemaatschappijen tellen hier zwaar mee, zeker als er sprake is van sturing of een omzetgarantie. Evenzo het faciliteren van een Private Lease programma. Andere criteria zijn ondermeer: samenwerkingen met derden om extra klanten te werven, analyses van lokale markt en concurrentie, beschikbaar hebben van prospect informatie.

  • Vraag 10. Franchise type

    Garageformules zijn feitelijk franchise organisaties. Bij franchise is er sprake van meerdere gradaties. Zo is er sprake van "harde franchise" als er strakke regels en vaste prijzen worden gehanteerd. Bij "medium hard" zijn er in beperkte mate verplichtingen en bij "soft" zijn er nauwelijks tot geen verplichtingen.

    Extra toelichting

    Ten behoeve van de formulekiezer hebben we onderliggend -arbitrair- een viertal beoordelingspunten vastgesteld. Dat zijn achtereenvolgens:

    • de hoogte van investering voor de huisstijl van uw pand;
    • de mate waarin een centraal prijsbeleid wordt gehanteerd;
    • de mate waarin deelname aan marketing verplicht (of facultatief) is;
    • de hoogte van de verplichte onderdelen afname op bedrijfsniveau.

    Een voorbeeld: een huisstijl die meer dan €5000,- kost, in combinatie met verplichte deelname aan een offertetool met centraal vastgestelde tarieven en verplichte deelname aan marketingcampagnes wordt in formulekiezer geclassificeerd als "harde franchise".

  • Hidden
  • Uw resultaten worden berekend..

  • Uw rapport staat voor u klaar!

    Om het rapport te ontvangen vragen wij u om uw contact gegevens. U kunt vervolgens de resultaten direct op het scherm inzien én we sturen u tevens via e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.
Formulekiezer.nl Logo

Nieuws

  • ROSA 2022 verwerkt in Formulekiezer
  • Jaarlijkse update april 2022
  • AutoProteam tijdelijk uit Formulekiezer
  • Grote update april-mei 2021
  • Formulekiezer te gast bij Studio Automotive

Links

  • Disclaimer
  • Copyright
  • Privacy policy
Ga naar de bovenkant