Skip to content
Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo
  • Formules
    in Nederland
  • Formule
    detail info
  • Diensten
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact
  • Start formulekiezer
Doe de testsander2019-05-06T15:33:34+02:00
  • Doe de formulekiezer

    Op deze pagina start u de formulekiezer. Zoals u elders bij Formules in NL heeft kunnen lezen hebben we hier de gegevens van 20 garage formules verwerkt. Aan de hand van uw antwoorden tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers. We tonen hierbij een shortlist van maximaal 5 formules die tenminste voor 60% overeenkomen. Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en sturen we u tevens per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.
  • Doe de formulekiezer

    Welke garageformule past het beste bij uw wensen? Daar komt u achter via de Formulekiezer van Automotive Retail Support, die via een samenwerking ook op Automotive-online is te raadplegen. Aan de hand van de selectiecriteria die u belangrijk vindt, tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers. We tonen hierbij een shortlist van maximaal 5 formules die tenminste voor 60% overeenkomen.

    Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en we sturen u per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.


    Wilt u meer informatie voordat u start? Bekijk hier een overzicht van de grootste garageformules van Nederland..

    Meer weten over de initiatiefnemers, Boudewijn Finson en Nico Treur en hun kieswijzer? Lees hier het interview in Automotive..

  • Value will be generated on submit
  • Vraag 1. De leeftijd van de formule

    De eerste garage formules zijn rond 1990 in Nederland van start gegaan. Door de recente snelle veranderingen in de Automotive branche zijn er de afgelopen jaren ook een behoorlijk aantal nieuwe formules ontstaan.
  • Vraag 2. Omvang

    Al jaren zijn er ca. 40 garage formules actief op de Nederlandse markt. Het aantal aangesloten autobedrijven per formule in Nederland varieert van ca. 5 tot ruim 400.
  • Vraag 3. Toegankelijkheid merkdealers

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid als het gaat om dealerbedrijven.
  • Met toegang voor merkdealer wordt bedoeld dat een merkdealer vanuit bestaande dealer vestiging de formule kan voeren en de merkhuisstijl gehandhaafd kan blijven, wat voor de meeste formules betekent dat ze zich v.w.b. hun uitstraling in enige mate aanpassen. Als merkdealer een separate vestiging openen voor de universele activiteiten is in beginsel altijd mogelijk.
  • Vraag 4. Lidmaatschap brancheverenigingen

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid met betrekking tot het lidmaatschap van een branchevereniging zoals BOVAG of Vaco.
  • Vraag 5. Grossier-relatie

    Een groot aantal formules heeft een nauwe band met een grossiers-organisatie*. Dat wil zeggen dat u dan verplicht bent onderdelen af te nemen bij de specifieke grossiers relatie van de formule in uw regio. Mogelijk doet u nu zaken met een andere grossier en zult u van leverancier moeten wisselen.
  • U ziet hierboven de grossiersketens vermeld staan die in ons land actief zijn en welke een rol als vaste leverancier van één of meerdere formules kunnen hebben. Afwijkend hiervan is Bosch First Supplier. Dit betreft door Bosch geaccrediteerde grossiers en grossiersketens welke gerechtigd zijn Bosch Car Service en AutoCrew bedrijven te mogen aanstellen. Deze grossiers(ketens) kunnen ook elkaars concurrenten zijn.
  • Vraag 6. SLA

    Meerdere formules zijn ook actief op de lease markt en hebben SLA’s afgesloten met leasemaatschappijen. De mate van sturing varieert daarbij van ‘hard' naar 'geen sturing' en waarbij u dan zelf klanten dient te werven doch reparaties via de SLA mag afhandelen.
  • Met een SLA worden alle Service Levels Agreements met leasemaatschappijen bedoeld. Als u hier "SLA vereist" selecteert dan worden alleen formules getoond die SLA's afsluiten met leasemaatschappijen. Dat kan een SLA voor ROB zijn (o.a. James, LeaseProf en anderen) maar ook alleen B (bijvoorbeeld Premio en Euromaster) omvatten. De inhoud van SLA's verschilt per formule. Zo zijn er formules die SLA's hebben waarin ook sprake is van sturing vanuit de leasemaatschappij. In andere gevallen is er expliciet geen sprake van sturing en kan je als autobedrijf enkel een auto van betreffende leasemaatschappij herstellen als je zelf de klant hebt binnengehaald. Logischerwijs kan binnen één formule de inhoud van de SLA per leasemaatschappij verschillen. Als zakelijke marktbewerking voor uw bedrijfsvoering van belang is, is dit onderwerp in vervolggesprekken uit te diepen.
  • Vraag 7. Entree fee

    Hiervoor ontvangt u in veel gevallen een -marketing-startpakket en wordt opstart begeleiding deels bekostigd.
  • Binnen de Formulekiezer filteren we op entree- en maandfee. Dat doen we om ondernemers die zich willen aansluiten bij een formule bewust te maken van het feit dat een dergelijke keuze financiële verplichtingen met zich meebrengt. Tegelijkertijd realiseren we ons dat het belangrijker is te weten welke services en diensten zijn inbegrepen in deze fees. En in hoeverre u daar als ondernemer behoefte aan heeft. Als de behoeften van uw bedrijf aanmerkelijk verschillen van hetgeen geboden wordt is te rekenen op additionele kosten. Andersom kan een dienstenpakket dusdanig breed zijn dat door aansluiting bij een formule direct een kostenbesparing is te realiseren. Middels de Merkdealer Transitie Scan kunnen we de behoeften voor uw bedrijf helder in kaart brengen waarmee u meer nauwgezet uw afweging kunt maken.
  • Vraag 8. Maandelijkse fee

    Deze bijdrage wordt doorgaans gebruikt ter financiering van de centrale organisatie, beheer van de landelijke website en andere marketingkosten die de gehele formule ten goede komen c.q. abonnementen bv informatiesystemen of training.
  • De fee betreft de directe maandkosten welke door de formule in rekening wordt gebracht. Hiervoor ontvangt u doorgaans een pakket aan services en diensten. De inhoud van dat pakket verschilt per formule. Waar de ene formule het accent legt op technische info en support doet een ander dat met marketing. Ook is het mogelijk dat een formule aanvullende verplichtingen kent voor deelname aan programma's welke separaat worden doorbelast. Het is daarom belangrijk om de best passende formules, welke worden getoond na het doorlopen van alle vragen, nader inhoudelijk met elkaar te gaan vergelijken. Bij dat vergelijk is het ook zinvol om uw specifieke bedrijfssituatie en aandachtspunten voor een succesvolle transitie te betrekken. (Noot: bij Profile is basis van de fee een percentage van de omzet. Deze hebben we vertaald naar een gemiddeld bedrag om het vergelijk in formulekiezer te kunnen maken.)
  • Vraag 9. Verplichte omzetafname

    Een behoorlijk aantal formules worden ondersteund door de grossiers organisatie in ruil voor loyaliteit. Dat vertaalt zich in de praktijk in een onderdelen verplichting per Fte in combinatie met een minimaal aantal Fte’s wat per saldo neer komt op een bedrijfsverplichting.
  • Vraag 10. Franchise type

    Garageformules zijn feitelijk franchise organisaties*. Bij franchise is er sprake van meerdere gradaties. Zo is er sprake van "harde franchise" als er strakke regels en vaste prijzen worden gehanteerd. Bij "medium hard" zijn er in beperkte mate verplichtingen en bij "soft" zijn er nauwelijks tot geen verplichtingen.
  • Ten behoeve van de formulekiezer hebben we onderliggend -arbitrair- een viertal beoordelingspunten vastgesteld. Dat zijn achtereenvolgens de hoogte van investering voor de huisstijl van uw pand; de mate waarin een centraal prijsbeleid wordt gehanteerd; de mate waarin deelname aan marketing verplicht (of facultatief) is en de hoogte van de verplichte onderdelen afname op bedrijfsniveau. Een voorbeeld: een huisstijl die meer dan €5000,- kost, in combinatie met verplichte deelname aan een offertetool met centraal vastgesteld tarieven en verplichte deelname aan marketingcampagnes wordt in formulekiezer geclassificeerd als "harde franchise".
  • Uw resultaten worden berekend..

  • Uw rapport staat voor u klaar!

    Om het rapport te ontvangen vragen wij u om uw contact gegevens. U kunt vervolgens de resultaten direct op het scherm inzien en we sturen u tevens via e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.
Formulekiezer.nl Logo

Nieuws

  • Formule Score Card
  • Formule detail informatie
  • Nieuwe dienst: Formule Oriëntatie
  • Formule presentatie pagina’s
  • Euromaster verwijderd uit formulekiezer

Links

  • Disclaimer
  • Copyright
  • Privacy policy