Wat u hier ziet
De support index is een visuele weergave van de breedte van het geboden ondersteuningsniveau van een formule bij vermelde aandachtsgebieden. Dit op basis van door Automotive Retail Support opgestelde criteria voor elk gebied. Welke dat zijn ziet u terug in de vragen 8 t/m 11 van de kiezer. Aan de hand van een jaarlijkse inventarisatie wordt de index hier geactualiseerd.
BELANGRIJK: Het is géén waardeoordeel, evenmin zegt het iets over de kwaliteit van de ondersteuning. Het kan heel goed een strategische keuze zijn van een formule om op een geselecteerd aantal activiteiten ondersteuning te bieden en een aantal andere zaken aan andere marktpartijen over te laten, zonder daar als formule een actieve rol in te spelen.
Rekenmethode
Het indexpercentage hangt af van hoeveel diensten een formule aanbiedt en in welke mate deze via de maandfee worden gefinancierd (100%, 90%, 50% of 0%). De gemiddelde score wordt berekend over alle diensten, eventueel met wegingsfactoren. Belangrijkere diensten — bijvoorbeeld die omzetverhogend werken, zoals CRM — tellen zwaarder mee dan minder essentiële diensten zoals narrowcasting.
Meer over de indices:
Marketing index
Deze index volgt uit een weging van de door de Formule aangeboden Marketing ondersteuning. Zie vraag 8 in de kiezer. Zo wordt gekeken naar de wijze waarop deelnemers online ondersteund worden (o.a. deelnemers-website, online advertising, social media support, CRM applicatie). Andere beoordelingspunten zijn o.a. het beschikbaar hebben van: narrowcasting, portal voor marketing materialen, Duurzaam werken label, landelijk adverteren door formule, klantenkaart en consumenten app.
Techniek index
Zie vraag 9 in de kiezer. Het kunnen beschikken over technische informatie, pass-thru naar fabrikanten, HEV support, training en helpdesk als onderdeel van de deelname aan de Formule wegen het zwaarst in deze index. Andere criteria zijn onder meer: DSR, diagnose op afstand, H2-support en equipment inkoop en -lease.
Organisatie support index
Het hebben van een accountmanager en kunnen bieden van bedrijfsmatige ondersteuning vormen hier de basis. Belangrijke diensten achten wij het bieden van recruitment ondersteuning en het faciliteren van een KTV tool. Overige criteria zijn onder meer een pechhulp programma, een kwaliteitsmanagement programma en non-technische trainingen. Zie vraag 10 in de kiezer.
New business index
Service Level Agreements (SLA) met leasemaatschappijen tellen hier zwaar mee, zeker als er sprake is van sturing. Evenzo het faciliteren van een Private Lease programma. Andere criteria zijn ondermeer: samenwerkingen met derden om extra klanten te werven, actieve leadgeneratie en het aanbieden van markt- en concurrentie analyses. Zie vraag 11 in de kiezer.