Ga naar inhoud
Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo Formulekiezer.nl Logo
  • Formules
  • Soorten formules
  • Onze diensten
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact
  • Start formulekiezer
Doe de testsander2025-03-22T11:08:00+01:00
  • Doe de formulekiezer

    Op deze pagina start u de formulekiezer. Zoals u elders bij Soorten Formules heeft kunnen lezen hebben we hier de gegevens van 21 garage formules verwerkt. Aan de hand van uw antwoorden tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.

    Na het invullen ontvangt u direct de resultaten van het rapport.

  • Vernieuwd: Doe de formulekiezer

    Welke garageformule past het beste bij uw wensen? Daar komt u achter via de in maart 2025 vernieuwde Formulekiezer van Automotive Retail Support. Aan de hand van de selectiecriteria die u belangrijk vindt, tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.

    Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en we sturen u per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.


    Meer weten over de initiatiefnemers, Boudewijn Finson en Nico Treur van Formulekiezer? Lees hier het interview in Automotive uit 2019, ter gelegenheid van de introductie van deze kieswijzer.

  • Vraag 1. Omvang

    Al jaren zijn er ca. 40 garage formules actief op de Nederlandse markt. Het aantal aangesloten autobedrijven per formule in Nederland varieert van ca. 10 tot ruim 400.
  • Vraag 2. Toegankelijkheid merkdealers

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid als het gaat om dealerbedrijven.

    Extra toelichting

    Met toegang voor merkdealer wordt bedoeld dat een merkdealer vanuit bestaande dealer vestiging de formule kan voeren en de merkhuisstijl gehandhaafd kan blijven, wat voor de meeste formules betekent dat ze zich v.w.b. hun uitstraling in enige mate aanpassen.

    Als merkdealer kan het openen van een separate vestiging t.b.v. merkonafhankelijke activiteiten met een formule een goede strategische optie zijn.

  • Vraag 3. Lidmaatschap brancheverenigingen

    Formules hanteren een verschillend aanname beleid met betrekking tot het lidmaatschap van een branchevereniging zoals BOVAG of Vaco.
  • Vraag 4. Grossier-relatie

    Een groot aantal formules heeft een nauwe band met een grossiers-organisatie. Dat wil zeggen dat u verplicht bent onderdelen af te nemen bij de specifieke grossiers relatie van de formule in uw regio. Mogelijk doet u nu zaken met een andere grossier en zult u van leverancier moeten wisselen.

    Extra toelichting

    U ziet hier de grossiersketens vermeld staan die in ons land actief zijn en welke een rol als vaste leverancier van één of meerdere formules kunnen hebben.

    Afwijkend hiervan is Bosch First Supplier. Dit betreft door Bosch geaccrediteerde grossiers en grossiersketens welke gerechtigd zijn Bosch Car Service en AutoCrew bedrijven te mogen aanstellen. Deze grossiers(ketens) kunnen ook elkaars concurrenten zijn.

  • Vraag 5. Entree fee

    Hiervoor ontvangt u in veel gevallen een -marketing-startpakket en wordt opstart begeleiding deels bekostigd.

    Extra toelichting

    Binnen de Formulekiezer wegen we de hoogte van entree- en maandfee mee. Dat doen we om ondernemers die zich willen aansluiten bij een formule bewust te maken van het feit dat een dergelijke keuze financiële verplichtingen met zich meebrengt.

    Tegelijkertijd realiseren we ons dat het belangrijker is te weten welke services en diensten zijn inbegrepen in deze fees. En in hoeverre u daar als ondernemer behoefte aan heeft. Als de behoeften van uw bedrijf aanmerkelijk verschillen van hetgeen geboden wordt is te rekenen op additionele kosten. Andersom kan een dienstenpakket dusdanig breed zijn dat door aansluiting bij een formule direct een kostenbesparing is te realiseren.

    Noot: Middels de dienst Formuleadvies kan het team van Automotive Retail Support desgewenst de behoeften voor uw bedrijf helder in kaart brengen waarmee u meer nauwgezet uw afweging kunt maken.

  • Vraag 6. Maandelijkse fee

    Deze bijdrage wordt doorgaans gebruikt ter financiering van de centrale organisatie, beheer van de landelijke website en andere marketingkosten die de gehele formule ten goede komen c.q. abonnementen bv informatiesystemen of training.

    Extra toelichting

    De fee betreft de directe maandkosten welke door de formule in rekening wordt gebracht. Hiervoor ontvangt u doorgaans een pakket aan services en diensten.

    De inhoud van dat pakket verschilt per formule. Waar de ene formule het accent legt op technische info en support doet een ander dat op marketing. Noot: Ook is het mogelijk dat een formule aanvullende verplichtingen kent voor deelname aan programma's welke separaat worden doorbelast.

    Bij de vragen 8 t/m 11 kunt u aangeven welke vorm van ondersteuning, waarvoor u een maandelijkse fee betaalt, belangrijk voor uw bedrijf is.

  • Vraag 7. Verplichte omzetafname

    Een deel van de formules is eigendom van een grossiers organisatie. Een ander deel wordt door een grossiers organisatie ondersteund. In beide gevallen is er sprake van een verplichte onderdelen afname.

  • Vraag 8. Marketingsupport

    Op deze pagina vindt u een selectie van marketingdiensten. Geef aan welke diensten u zoekt in een formule.

    Lees óók de extra toelichting. Daar vindt u een korte beschrijving van elke dienst die hier vermeld staat en lichten we toe hoe we het matchpercentage bepalen.

    Extra toelichting

    Toelichting diensten:

    • Deelnemers pagina op formule website: een pagina op de landelijke formule website waar uw bedrijfsgegevens vermeld staan.
    • Volledige deelnemers website: een volledige website voor uw bedrijf in de look&feel van de formule.
    • Landelijke online advertising: de formule adverteert online t.b.v. de aangesloten bedrijven. Bijvoorbeeld d.m.v. Google Ads of banners op relevante websites.
    • Landelijke communicatie: de formule adverteert offline t.b.v. aangesloten bedrijven. Bijvoorbeeld door bilboards, radio of TV reclame.
    • Garantieprogramma: de formule biedt een garantiesysteem op reparatie en onderhoud voor uw klanten.
    • Narrowcasting: de formule biedt een narrowcasting systeem voor uw bedrijf en verzorgt de content (inhoud) daarvan.
    • Social media ondersteuning: de formule biedt content welke u op de social media kanalen van uw bedrijf kunt publiceren.
    • Portal marketing materialen: de formule biedt een website waarop u on-en offline marketing materialen kunt samenstellen en downloaden of bestellen.
    • Duurzaam werken label: de formule faciliteert deelname aan een certificeringsprogramma voor duurzaam werken.
    • CRM applicatie: de formule faciliteert een geautomatiseerd systeem waarmee u het contact met uw klanten kunt onderhouden en bijvoorbeeld uitnodigingen voor APK en onderhoud kunt sturen.
    • Klantenkaart: de formule faciliteert een klantenkaart waarmee uw klanten gebruik kunnen maken van acties en aanbiedingen.
    • Consumenten App: de formule faciliteert een mobiele app waarmee u het contact met uw klanten kunt onderhouden.

    Meer over het match percentage ofwel de mate waarin diensten van een formule overeenkomen met uw wensen. Dit percentage vindt u terug in het rapport welke u ontvangt als u alle vragen heeft beantwoord.

    Voor de bepaling van dit percentage redeneren we als volgt: als de gewenste dienst door de formule wordt aangeboden én deze geheel of deels vanuit de fee bekostigd wordt, dan is dat een optimale match. Als de formule de dienst aanbiedt maar daar een extra vergoeding voor rekent is er sprake van een gedeeltelijke match. Als de dienst niet beschikbaar is, is er geheel geen sprake van een match.

  • Vraag 9. Technische support

    Op deze pagina vindt u een selectie van diensten gericht op de ondersteuning van uw werkplaats. Geef aan welke diensten u zoekt in een formule.

    Lees óók de extra toelichting. Daar vindt u een korte beschrijving van elke dienst die hier vermeld staat en lichten we toe hoe we het matchpercentage bepalen.

    Extra toelichting

    Toelichting diensten:

    • Technische informatie: de formule faciliteert de technische informatie voorziening voor uw werkplaats.
    • Pass-Thru diensten: de formule faciliteert pass-thru diensten met autofabrikanten voor uw werkplaats.
    • Digital Service Registratie: de formule faciliteert DSR bij autofabrikanten.
    • Technische trainingen: via de formule worden technische trainingen aangeboden.
    • Telefonische helpdesk: via de formule wordt een telefonische helpdesk aangeboden voor technische ondersteuning.
    • Diagnose op afstand: via de formule wordt een diagnose op afstand mogelijkheid aangeboden voor technische ondersteuning.
    • HEV support: via de formule wordt technische ondersteuning specifiek voor HEV voertuigen aangeboden.
    • H2 support: via de formule wordt technische ondersteuning specifiek voor waterstof aangedreven voertuigen aangeboden.
    • Centrale inkoop equipment: de formule biedt inkoopafspraken voor gereedschap en werkplaats equipment.
    • Equipment lease: de formule biedt lease mogelijkheden voor werkplaats equipment.

    Meer over het match percentage ofwel de mate waarin diensten van een formule overeenkomen met uw wensen. Dit percentage vindt u terug in het rapport welke u ontvangt als u alle vragen heeft beantwoord.

    Voor de bepaling van dit percentage redeneren we als volgt: als de gewenste dienst door de formule wordt aangeboden én deze geheel of deels vanuit de fee bekostigd wordt, dan is dat een optimale match. Als de formule de dienst aanbiedt maar daar een extra vergoeding voor rekent is er sprake van een gedeeltelijke match. Als de dienst niet beschikbaar is, is er geheel geen sprake van een match.

  • Vraag 10. Organisatiesupport

    Op deze pagina vindt u een selectie van diensten gericht op de bedrijfsmatige ondersteuning van uw autobedrijf. Geef aan welke diensten u zoekt in een formule.

    Lees óók de extra toelichting. Daar vindt u een korte beschrijving van elke dienst die hier vermeld staat en lichten we toe hoe we het matchpercentage bepalen.

    Extra toelichting

    Toelichting diensten:

    • Accountmanager: de formule heeft een medewerk(st)er die de relatie met u beheert en u informeert over alle formule gerelateerde zaken en -dienstverlening.
    • Bedrijfskundige ondersteuning: de formule faciliteert bedrijfskundige ondersteuning in de vorm van financiële dashboards en/of deskundige adviseurs.
    • Centrale klantenservice: eindconsumenten kunnen met vragen en/of klachten terecht bij het formule kantoor.
    • KTV tool: de formule faciliteert een systeem waarmee de klantentevredenheid kan worden gemeten.
    • Formule training: de formule verzorgt trainingen voor (nieuwe) medewerk(st)ers van uw bedrijf over de formule waarden en -diensten.
    • Kwaliteitsmanagement programma: de formule faciliteert een systeem om de kwaliteit van uw bedrijfsvoering te optimaliseren en te borgen.
    • Pechhulp programma: via de formule wordt een pechhulp service aangeboden welke u aan uw klanten kunt verkopen of verstrekken.
    • Non-technische trainingen: via de formule worden niet-technische trainingen zoals "omgang met klanten", "leidinggeven" etc. aangeboden.
    • Recruitment ondersteuning: via de formule worden tools aangeboden gericht op het werven van nieuwe medewerkers.
    • Centrale inkoop facilitaire zaken: de formule biedt inkoopafspraken voor uw algemene bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld voor afval verwerking, telefonie, energie etc.

    Meer over het match percentage ofwel de mate waarin diensten van een formule overeenkomen met uw wensen. Dit percentage vindt u terug in het rapport welke u ontvangt als u alle vragen heeft beantwoord.

    Voor de bepaling van dit percentage redeneren we als volgt: als de gewenste dienst door de formule wordt aangeboden én deze geheel of deels vanuit de fee bekostigd wordt, dan is dat een optimale match. Als de formule de dienst aanbiedt maar daar een extra vergoeding voor rekent is er sprake van een gedeeltelijke match. Als de dienst niet beschikbaar is, is er geheel geen sprake van een match.

  • Vraag 11. new business support

    Op deze pagina vindt u een selectie van diensten gericht op omzetgroei voor uw autobedrijf. Geef aan welke diensten hiervan u zoekt in een formule.

    Lees óók de extra toelichting. Daar vindt u een korte beschrijving van elke dienst die hier vermeld staat en lichten we toe hoe we het matchpercentage bepalen.

    Extra toelichting

    Toelichting diensten:

    • SLA met lease: via de formule, of een partner van de formule, kunt u gebruik maken van contracten met leasemaatschappijen gericht op reparatie en onderhoud van leaseauto's.
      1. Niet gestuurd: wil zeggen dat lease rijders vrije keuze hebben naar welk autobedrijf zij gaan.
      2. Gestuurd: betekent dat de leasemaatschappijen deels ook gericht lease rijders naar bedrijven aangesloten bij de formule stuurt.
      3. Omzetgarantie voor keten: dit houdt in dat de sturing ook een omzet garantie voor de formule als geheel kent.
    • Marktanalyse: de formule biedt de mogelijkheid de after-sales markt in uw werkgebied in kaart te brengen.
    • Concurrentie analyse: de formule biedt de mogelijkheid om de concurrentie in uw werkgebied in kaart te brengen.
    • Private lease: via de formule kunt u private lease auto's aan uw klanten aanbieden en onderhouden.
    • Occasion programma: de formule biedt een programma gericht op -het stimuleren van- de verkoop van gebruikte auto's.
    • Lead generatie: de formule verzamelt actief gegevens van potentiële nieuwe klanten via bijvoorbeeld formule website of acties via social media.
    • Samenwerking derden: de formule werkt samen met andere partijen met als doel nieuwe klanten voor bij de formule aangesloten bedrijven te werven.

    Meer over het match percentage ofwel de mate waarin diensten van een formule overeenkomen met uw wensen. Dit percentage vindt u terug in het rapport welke u ontvangt als u alle vragen heeft beantwoord.

    Voor de bepaling van dit percentage redeneren we als volgt: als de gewenste dienst door de formule wordt aangeboden én deze geheel of deels vanuit de fee bekostigd wordt, dan is dat een optimale match. Als de formule de dienst aanbiedt maar daar een extra vergoeding voor rekent is er sprake van een gedeeltelijke match. Als de dienst niet beschikbaar is, is er geheel geen sprake van een match.

  • Vraag 12. Franchise type

    Garageformules zijn feitelijk franchise organisaties. Bij franchise is er sprake van meerdere gradaties. Zo is er sprake van "hardere franchise" als er strakkere regels en vaste prijzen worden gehanteerd. Bij "medium" zijn er in beperkte mate verplichtingen en bij "soft" zijn er nauwelijks tot geen verplichtingen.

    Lees de extra toelichting om te zien welke criteria er ingaande 2025 door ons worden gehanteerd.

    Extra toelichting

    Ingaande 2025 wordt het franchisetype op basis van zeven beoordelingspunten bepaald. Dat zijn achtereenvolgens:

    • de mate waarin een centraal prijsbeleid wordt gehanteerd;
    • de mate waarin deelname aan marketingacties verplicht (of facultatief) is;
    • de hoogte van de verplichte onderdelen afname op bedrijfsniveau;
    • de hoogte van investering voor de huisstijl van uw pand;
    • het al dan niet hebben van keuzevrijheid in grossiersketen;
    • al dan niet verplichte deelname aan duurzaamheid- en/of kwaliteit certificering programma’s

    Een voorbeeld: bij een van de formules is het verplicht deel te nemen aan marketingacties; zijn prijzen in de aanwezige offertetool beperkt aan te passen; bedraagt de huisstijl investering meer dan € 5000; is er geen vrije grossiersketen keuze i.c.m. een inkoopverplichting van € 80000 en is deelname aan kwaliteit-en duurzaamheid certificering vereist. Deze combinatie maakt dat we deze formule zien als een hardere franchise.

    Noot: indien er sprake is van SLA's met leasemaatschappijen zijn de in de SLA gemaakte afspraken harde commerciële afspraken met klanten die verplicht gevolgd dienen te worden. Dat staat verder los van de bepaling van het franchisetype die alleen betrekking heeft op afspraken tussen autobedrijf en formule.

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Uw resultaten worden berekend..

  • Uw rapport staat voor u klaar!

    Om het rapport te ontvangen vragen wij u om uw contactgegevens. Wij sturen u direct de resultaten van het rapport per e-mail toe.
Formulekiezer.nl Logo

Nieuws

  • Formulekiezer is vernieuwd!
  • Wat zijn focus formules?
  • Toegevoegd aan Formulekiezer: AutoGlobe en Car Service Partner
  • Nieuw in Formulekiezer: autoPro plus
  • ROSA 2024 verwerkt in Formulekiezer

Links

  • Disclaimer
  • Copyright
  • Privacy policy
  • Contact

  • Ik wil advies

Ga naar de bovenkant