Op deze pagina start u de formulekiezer. Zoals u elders bij Formules in NL heeft kunnen lezen hebben we hier de gegevens van circa 20 garage formules verwerkt. Aan de hand van uw antwoorden tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.
Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en sturen we u tevens per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.
Welke garageformule past het beste bij uw wensen? Daar komt u achter via de Formulekiezer van Automotive Retail Support. Aan de hand van de selectiecriteria die u belangrijk vindt, tonen wij in een beknopt overzicht in hoeverre de uitgangspunten van deze garageformules daarmee overeenstemmen. Dit op vergelijkbare wijze als de politieke stemwijzers.
Na het invullen kunt u de resultaten direct op het scherm inzien en we sturen u per e-mail een link naar deze informatie toe voor toekomstig gebruik.
Meer weten over de initiatiefnemers, Boudewijn Finson en Nico Treur en hun kieswijzer? Lees hier het interview in Automotive..
Met toegang voor merkdealer wordt bedoeld dat een merkdealer vanuit bestaande dealer vestiging de formule kan voeren en de merkhuisstijl gehandhaafd kan blijven, wat voor de meeste formules betekent dat ze zich v.w.b. hun uitstraling in enige mate aanpassen.
Als merkdealer kan het openen van een separate vestiging t.b.v. merkonafhankelijke activiteiten met een formule een goede strategische optie zijn.
U ziet hier de grossiersketens vermeld staan die in ons land actief zijn en welke een rol als vaste leverancier van één of meerdere formules kunnen hebben.
Afwijkend hiervan is Bosch First Supplier. Dit betreft door Bosch geaccrediteerde grossiers en grossiersketens welke gerechtigd zijn Bosch Car Service en AutoCrew bedrijven te mogen aanstellen. Deze grossiers(ketens) kunnen ook elkaars concurrenten zijn.
Met een SLA worden alle Service Levels Agreements met leasemaatschappijen bedoeld. Dat kan een SLA voor ROB zijn (o.a. James, LeaseProf en anderen) maar kan ook alleen B (bijvoorbeeld Premio) betreffen.
De inhoud van SLA's verschilt per formule. Zo zijn er formules die SLA's hebben waarbij ook sprake is van sturing vanuit de leasemaatschappij. In enkele gevallen zelfs met omzetgaranties. In andere situaties is er expliciet geen sprake van sturing en kan je als autobedrijf enkel een auto van betreffende leasemaatschappij herstellen als je zelf de klant hebt binnengehaald.
Logischerwijs kan binnen één formule de inhoud van een SLA per leasemaatschappij verschillen. Als zakelijke marktbewerking voor uw bedrijfsvoering van belang is, is dit onderwerp in vervolggesprekken uit te diepen.
Binnen de Formulekiezer wegen we de hoogte van entree- en maandfee mee. Dat doen we om ondernemers die zich willen aansluiten bij een formule bewust te maken van het feit dat een dergelijke keuze financiële verplichtingen met zich meebrengt.
Tegelijkertijd realiseren we ons dat het belangrijker is te weten welke services en diensten zijn inbegrepen in deze fees. En in hoeverre u daar als ondernemer behoefte aan heeft. Als de behoeften van uw bedrijf aanmerkelijk verschillen van hetgeen geboden wordt is te rekenen op additionele kosten. Andersom kan een dienstenpakket dusdanig breed zijn dat door aansluiting bij een formule direct een kostenbesparing is te realiseren.
Noot: Middels de dienst Formuleadvies kan het team van Automotive Retail Support desgewenst de behoeften voor uw bedrijf helder in kaart brengen waarmee u meer nauwgezet uw afweging kunt maken.
De fee betreft de directe maandkosten welke door de formule in rekening wordt gebracht. Hiervoor ontvangt u doorgaans een pakket aan services en diensten.
De inhoud van dat pakket verschilt per formule. Waar de ene formule het accent legt op technische info en support doet een ander dat op marketing. Noot: Ook is het mogelijk dat een formule aanvullende verplichtingen kent voor deelname aan programma's welke separaat worden doorbelast.
In een volgende vraag kunt u aangeven welke vorm van ondersteuning, waarvoor u een maandelijkse fee betaalt, belangrijk voor uw bedrijf is.
(Noot: bij Profile is basis van de fee een percentage van de omzet. Deze hebben we vertaald naar een gemiddeld bedrag om het vergelijk in formulekiezer te kunnen maken.)
Middels een nadere inventarisatie hebben we vastgesteld welke soorten ondersteuning door een formule geboden worden. Vervolgens hebben we hier naar eigen inzichten een weging aangebracht. Diensten/ services die wij als essentieel beschouwen c.q. die direct omzetverhogend werken tellen zwaarder mee. Diensten die een formule biedt doch waarmee aanvullende kosten zijn gemoeid tellen ten dele mee in een weging.
Marketing diensten Hierbij kijken we in hoeverre deelnemers online ondersteund worden (o.a. deelnemers-website, online advertising lokaal/landelijk, social media support). Andere beoordelingspunten zijn het beschikbaar hebben van narrowcasting, portal voor marketing materialen, CRM applicatie, klantenkaart en consumenten app.
Technische ondersteuning Het kunnen beschikken over technische informatie, pass-thru naar fabrikanten, training en helpdesk als onderdeel van de deelname aan de formule wegen het zwaarst in deze categorie. Andere criteria zijn: HEV-support en fysieke ondersteuning bij technische problemen, beschikbaarheid speciaal gereedschap, telematica, centrale inkoop equipment en inhuur mogelijkheid technici.
Organisatie support Het hebben van een accountmanager en kunnen bieden van bedrijfsmatige ondersteuning vormen hier de basis. Belangrijke diensten achten wij het faciliteren van een offertetool en plansysteem voor consumenten door de formule. Andere criteria zijn ondermeer: klantentevredenheidsmeting, landelijk contactcenter, pechhulp en een transparant garantiesysteem.
New Business activiteiten Service Level Agreements met leasemaatschappijen tellen hier zwaar mee, zeker als er sprake is van sturing of een omzetgarantie. Evenzo het faciliteren van een Private Lease programma. Andere criteria zijn ondermeer: samenwerkingen met derden om extra klanten te werven, analyses van lokale markt en concurrentie, beschikbaar hebben van prospect informatie.
Ten behoeve van de formulekiezer hebben we onderliggend -arbitrair- een viertal beoordelingspunten vastgesteld. Dat zijn achtereenvolgens:
Een voorbeeld: een huisstijl die meer dan €5000,- kost, in combinatie met verplichte deelname aan een offertetool met centraal vastgestelde tarieven en verplichte deelname aan marketingcampagnes wordt in formulekiezer geclassificeerd als "harde franchise".